Čím psát, jak trénovat nácvik na psaní. 
Při kreslení je důležitý správný výběr psacího nástroje (zpočátku silnější pastely - trohranný program, voskovky, kulaté křídy, štětce i navlékací na prst - prstové, používat měkké tužky a mastné pastely, svíčkou - tajný obrázek, který přečteme barvou) a jeho správný úchop. Čím je dítě menší, musí mít větší formát na kreslení. Ideální je nekonečná tapeta, tabule, roleta, role papíru, balicí papír připevněný na dveře. Kreslí celá paže až k rameni. Začíná se vstoje, postupně formát zmenšujeme a přecházíme s dítětem do sedu s oporou ruky o stůl.
S dětmi můžete kreslit do mouky na vále, do písku, do sněhu, kreslit si vzájemně na záda, ve vaně pěnou, atd.
- začínáme klubkem, pak následuje ovál, oblouk - houpačka, osmičky, různé směry šipek, kličky horní a spodní oblouk
Jak správně držet tužku
Ukázku správného držení najdete v rubrice Zajímavé odkazy.
<span style="font-family: " times="" new="" roman";="" font-size:="" 12pt;="" "" "times="" "" cs;="" "" "" ar-sa;"="">ukazovák a palec proti sobě, prostředník = postýlka, na kterém tužka spinká, tužku držíme lehce, palec peřinka - trochu odkrytá, ukazovák = polštář (hlídáme, abychom z postýlky nespadli, aby nám neutekla peřina nebo polštář)
Jak správně sedět při kreslení a psaní
- ve stejné výšce lokty jako deska stolu, ideální je šikmá deska stolu, dítě u ní sedí rovně
- správně vysoká židle - aby nohy nevisely, je nutné nohy podložit krabicí = opora
- záda se neopírají o židli, hrudník se neopírá o stůl
Co by dítě mělo umět před vstupem do školy
1. Oblast sociální:
Ø Odloučit se na delší dobu od rodičů (musíme vždy volit pro dítě správnou motivaci).
Ø Regulovat (usměrňovat) své potřeby, chování a přání (musíme dítě zvykat, že splnění určitému přání není možné vždy okamžitě vyhovět)
Ø Podřídit se práci ve skupině.
Ø Přiměřeně reagovat na spolužáky a dospělé osoby, spolupráce s nimi.
Verbální komunikace:
Ø Správná výslovnost
Ø Dostatečná slovní zásoba
2. Rozumové schopnosti:
Ø Chápat jednoduché pojmy souvisejících s časem (dnes, včera, zítra, ráno, poledne, večer)
Ø Třídit věci podle velikosti, délky, množství, druhu (větší - menší, stůl - židle x jablko)
Ø Znát barvy - i doplňkové (oranžová, růžová, fialová)
Ø Mít určité početní vědomosti (např. kolik nohou má pes)
3. Paměť a pozornost:
Ø Zapamatovat si větu alespoň o osmi slovech a umět ji zopakovat
Ø Provést úkol podle najednou vydaného pokynu např. " Jdi do kuchyně, vezmi tam lžičku a přines mi ji.")
4. Myšlení:
Ø Rozlišit souvislosti mezi pojmy více a méně
Ø Orientovat se v řadě (první, poslední, vpředu, vzadu) - trénujeme zpočátku na předmětech, pak na obrázcích, posléze na vlastním těle a těle druhé osoby.
Ø Pokračovat v řadě na základě určitých souvislostí (např. ssOOs......)
5. Zrakové vnímání:
Ø Vnímat obrázek komplexně, neulpívat jen na jednom detailu (popis obrázku)
6. Sluchové vnímání:
Ø Rozpoznat první písmeno ve slově
Čteme s dětmi:
- Předčítejte dítěti každý den.
- Snažte se najít pro čtení stejný čas, např. před spaním.
- Seďte u sebe blízko, dotýkejte se, sledujte knihu společně.
- Nečtěte příliš rychle ani příliš pomalu.
- Nečtěte příliš dlouho. 5 až 10 minut pro začátek stačí.
- Pokud Vám dítě přinese knihu a chce číst, začněte hned a tam (pokud je to možné). Pokud nelze předčítat přímo na místě, pamatujte na pozdější čtení.
- Nechte dítě otáčet stránky.
- Ukazujte slova, která čtete. Dítě může ukazovat s Vámi.
- nechte si převyprávět příběh. Nikdy nekritizujte.
- Pokládejte různé otázky k příběhu, který čtete.
- Pokud dítě přestává četba bavit, přestaňte nebo vyberte jinou knihu.
- Dítě musí mít knihy vždy po ruce.